Czy numer telefonu to dana osobowa?

12 mar 2024

Czy numer telefonu to dana osobowa?

12 mar 2024

Czy numer telefonu to dana osobowa?

12 mar 2024

Czy numer telefonu to dana osobowa?

W komentarzu do RODO pod redakcją P. Litwińskiego, wskazuje się, że sam numer telefonu w większości przypadków nie będzie stanowił danych osobowych. Zdaniem w/w autora, możliwość identyfikowania osoby fizycznej należy bowiem odnosić do określenia tożsamości konkretnej osoby fizycznej na podstawie posiadanych lub ewentualnie możliwych do uzyskania informacji, a nie do podejmowania działań zmierzających dopiero do ustalenia informacji, które mogą stanowić dane osobowe.

Powyższe oznacza, że pomimo tego, że dzwoniąc na wybrany numer, możemy faktycznie dowiedzieć się kto się za nim kryje, to przed wykonaniem połączenia, nie będziemy mieli do czynienia ze zidentyfikowaną lub możliwą do zidentyfikowania osobą fizyczną. A co za tym idzie, z daną osobową.

Kiedy numer telefonu zaczyna być daną osobową?

Po ustaleniu, do kogo ów numer należy, przekształci się on w dane osobowe. Gdy podczas rozmowy osoba odbierająca telefon przedstawia się, podaje dalsze dane (imię, wiek, miejsce zamieszkania), to należy uznać, że dochodzi do przetwarzania danych osobowych. Przetwarzaniem danych osobowych w świetle RODO jest już samo ich zbieranie, pozyskiwanie tych informacji.

Należy mieć jednak na uwadze, że przepisy prawa, działania organu nadzorczego, judykatura oraz doktryna, nie dają natomiast jednoznacznej odpowiedzi w przypadku dysponowania wyłącznie numerami telefonów komórkowych. Pojawiają się zarówno wyroki uznające numer telefonu za daną osobową, jak i nieprzyznające im tego statusu.

Co mówi orzecznictwo?

W sprawie II PK 364/09, Sąd Najwyższy stwierdził, że numer telefonu abonenta to jego dane osobowe, objęta tajemnicą telekomunikacyjną. W sprawie III OSK 518/21, Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że numer telefonu abonenta jest daną osobową w kontekście przetwarzania danych w celach marketingowych bez zgody abonenta.

Natomiast w wyroku z dnia 25 listopada 2022 r. (sygn. akt: II SA/WA 710/22) NSA uznał, że numery telefonów nie muszą być danymi osobowymi, ponieważ do identyfikacji osoby fizycznej niezbędne są również inne informacje o abonentach, którymi podmiot wykonujący połączenie niekoniecznie dysponuje.

O czym należy pamiętać?

Warto mieć na względzie, że informacji nie uważa się za umożliwiającą określenie tożsamości osoby, jeżeli wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu lub działań, czyli a contrario informacje, które bez nadzwyczajnego wysiłku, bez nieproporcjonalnie dużych nakładów dają się „powiązać” z określoną osobą, zwłaszcza przy wykorzystaniu łatwo osiągalnych źródeł powszechnie dostępnych, również zasługują na zaliczenie ich do kategorii danych osobowych.

W motywie 26 Art. 4 RODO możemy przeczytać, że chcąc zidentyfikować osobę fizyczną, należy wziąć pod uwagę wszystkie rozsądne sposoby, które administrator lub inna osoba użyją do identyfikacji. W trakcie weryfikacji tych sposobów, należy uwzględnić koszt i potrzebny czas, a także dostępną technologię. Podsumowując – każdy przypadek jest wyjątkowy. Informacja dla jednego podmiotu będzie daną osobową, dla innego już nie (np. wymagałaby poniesienia zbyt wysokich kosztów).

Potrzebujesz kancelarii specjalizującej się w RODO?

Skontaktuj się z nami już dziś:

- Telefon: 71 773 30 06

- E-mail: kontakt@legalizeme.pl

- Formularz kontaktowy na naszej stronie: TUTAJ

Czy numer telefonu to dana osobowa?

W komentarzu do RODO pod redakcją P. Litwińskiego, wskazuje się, że sam numer telefonu w większości przypadków nie będzie stanowił danych osobowych. Zdaniem w/w autora, możliwość identyfikowania osoby fizycznej należy bowiem odnosić do określenia tożsamości konkretnej osoby fizycznej na podstawie posiadanych lub ewentualnie możliwych do uzyskania informacji, a nie do podejmowania działań zmierzających dopiero do ustalenia informacji, które mogą stanowić dane osobowe.

Powyższe oznacza, że pomimo tego, że dzwoniąc na wybrany numer, możemy faktycznie dowiedzieć się kto się za nim kryje, to przed wykonaniem połączenia, nie będziemy mieli do czynienia ze zidentyfikowaną lub możliwą do zidentyfikowania osobą fizyczną. A co za tym idzie, z daną osobową.

Kiedy numer telefonu zaczyna być daną osobową?

Po ustaleniu, do kogo ów numer należy, przekształci się on w dane osobowe. Gdy podczas rozmowy osoba odbierająca telefon przedstawia się, podaje dalsze dane (imię, wiek, miejsce zamieszkania), to należy uznać, że dochodzi do przetwarzania danych osobowych. Przetwarzaniem danych osobowych w świetle RODO jest już samo ich zbieranie, pozyskiwanie tych informacji.

Należy mieć jednak na uwadze, że przepisy prawa, działania organu nadzorczego, judykatura oraz doktryna, nie dają natomiast jednoznacznej odpowiedzi w przypadku dysponowania wyłącznie numerami telefonów komórkowych. Pojawiają się zarówno wyroki uznające numer telefonu za daną osobową, jak i nieprzyznające im tego statusu.

Co mówi orzecznictwo?

W sprawie II PK 364/09, Sąd Najwyższy stwierdził, że numer telefonu abonenta to jego dane osobowe, objęta tajemnicą telekomunikacyjną. W sprawie III OSK 518/21, Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że numer telefonu abonenta jest daną osobową w kontekście przetwarzania danych w celach marketingowych bez zgody abonenta.

Natomiast w wyroku z dnia 25 listopada 2022 r. (sygn. akt: II SA/WA 710/22) NSA uznał, że numery telefonów nie muszą być danymi osobowymi, ponieważ do identyfikacji osoby fizycznej niezbędne są również inne informacje o abonentach, którymi podmiot wykonujący połączenie niekoniecznie dysponuje.

O czym należy pamiętać?

Warto mieć na względzie, że informacji nie uważa się za umożliwiającą określenie tożsamości osoby, jeżeli wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu lub działań, czyli a contrario informacje, które bez nadzwyczajnego wysiłku, bez nieproporcjonalnie dużych nakładów dają się „powiązać” z określoną osobą, zwłaszcza przy wykorzystaniu łatwo osiągalnych źródeł powszechnie dostępnych, również zasługują na zaliczenie ich do kategorii danych osobowych.

W motywie 26 Art. 4 RODO możemy przeczytać, że chcąc zidentyfikować osobę fizyczną, należy wziąć pod uwagę wszystkie rozsądne sposoby, które administrator lub inna osoba użyją do identyfikacji. W trakcie weryfikacji tych sposobów, należy uwzględnić koszt i potrzebny czas, a także dostępną technologię. Podsumowując – każdy przypadek jest wyjątkowy. Informacja dla jednego podmiotu będzie daną osobową, dla innego już nie (np. wymagałaby poniesienia zbyt wysokich kosztów).

Potrzebujesz kancelarii specjalizującej się w RODO?

Skontaktuj się z nami już dziś:

- Telefon: 71 773 30 06

- E-mail: kontakt@legalizeme.pl

- Formularz kontaktowy na naszej stronie: TUTAJ

Czy numer telefonu to dana osobowa?

W komentarzu do RODO pod redakcją P. Litwińskiego, wskazuje się, że sam numer telefonu w większości przypadków nie będzie stanowił danych osobowych. Zdaniem w/w autora, możliwość identyfikowania osoby fizycznej należy bowiem odnosić do określenia tożsamości konkretnej osoby fizycznej na podstawie posiadanych lub ewentualnie możliwych do uzyskania informacji, a nie do podejmowania działań zmierzających dopiero do ustalenia informacji, które mogą stanowić dane osobowe.

Powyższe oznacza, że pomimo tego, że dzwoniąc na wybrany numer, możemy faktycznie dowiedzieć się kto się za nim kryje, to przed wykonaniem połączenia, nie będziemy mieli do czynienia ze zidentyfikowaną lub możliwą do zidentyfikowania osobą fizyczną. A co za tym idzie, z daną osobową.

Kiedy numer telefonu zaczyna być daną osobową?

Po ustaleniu, do kogo ów numer należy, przekształci się on w dane osobowe. Gdy podczas rozmowy osoba odbierająca telefon przedstawia się, podaje dalsze dane (imię, wiek, miejsce zamieszkania), to należy uznać, że dochodzi do przetwarzania danych osobowych. Przetwarzaniem danych osobowych w świetle RODO jest już samo ich zbieranie, pozyskiwanie tych informacji.

Należy mieć jednak na uwadze, że przepisy prawa, działania organu nadzorczego, judykatura oraz doktryna, nie dają natomiast jednoznacznej odpowiedzi w przypadku dysponowania wyłącznie numerami telefonów komórkowych. Pojawiają się zarówno wyroki uznające numer telefonu za daną osobową, jak i nieprzyznające im tego statusu.

Co mówi orzecznictwo?

W sprawie II PK 364/09, Sąd Najwyższy stwierdził, że numer telefonu abonenta to jego dane osobowe, objęta tajemnicą telekomunikacyjną. W sprawie III OSK 518/21, Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że numer telefonu abonenta jest daną osobową w kontekście przetwarzania danych w celach marketingowych bez zgody abonenta.

Natomiast w wyroku z dnia 25 listopada 2022 r. (sygn. akt: II SA/WA 710/22) NSA uznał, że numery telefonów nie muszą być danymi osobowymi, ponieważ do identyfikacji osoby fizycznej niezbędne są również inne informacje o abonentach, którymi podmiot wykonujący połączenie niekoniecznie dysponuje.

O czym należy pamiętać?

Warto mieć na względzie, że informacji nie uważa się za umożliwiającą określenie tożsamości osoby, jeżeli wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu lub działań, czyli a contrario informacje, które bez nadzwyczajnego wysiłku, bez nieproporcjonalnie dużych nakładów dają się „powiązać” z określoną osobą, zwłaszcza przy wykorzystaniu łatwo osiągalnych źródeł powszechnie dostępnych, również zasługują na zaliczenie ich do kategorii danych osobowych.

W motywie 26 Art. 4 RODO możemy przeczytać, że chcąc zidentyfikować osobę fizyczną, należy wziąć pod uwagę wszystkie rozsądne sposoby, które administrator lub inna osoba użyją do identyfikacji. W trakcie weryfikacji tych sposobów, należy uwzględnić koszt i potrzebny czas, a także dostępną technologię. Podsumowując – każdy przypadek jest wyjątkowy. Informacja dla jednego podmiotu będzie daną osobową, dla innego już nie (np. wymagałaby poniesienia zbyt wysokich kosztów).

Potrzebujesz kancelarii specjalizującej się w RODO?

Skontaktuj się z nami już dziś:

- Telefon: 71 773 30 06

- E-mail: kontakt@legalizeme.pl

- Formularz kontaktowy na naszej stronie: TUTAJ